Resultaten

De snelheid waarmee men van Body Stress af kan komen, is zodanig verschillend dat hierover niets algemeen te zeggen is. Er gelden echter wel een aantal algemene richtlijnen.

Ten eerste geldt, dat als men langer last van klachten heeft die veroorzaakt worden door spierspanning, men ook langer de tijd nodig heeft om van deze klachten af te komen.

Ten tweede geldt, dat hoe meer men het lichaam tegenwerkt (al dan niet bewust) bij het loslaten van spierspanning, hoe langer het proces zal duren. Wanneer iemand al jaren last heeft van spanning in de onderrug, dan zal het lichaam meestal als gevolg van de daar aanwezige Body Stress ook op andere plaatsen Body Stress hebben opgebouwd. Dit gebeurt als compensatie voor de spierspanning, die op de oorspronkelijke plaats de natuurlijke beweging van het lichaam verandert. Het wordt pas echt interessant als men zich niet langer direct bewust is van de oospronkelijke klachten, maar meer hinder ondervindt van klachten die door de compenserende spierspanning worden veroorzaakt. Als dan de spierspanning gaat loslaten zal eerst de compenserende spierspanning verdwijnen, waarna dan pas de oorspronkelijke spierspanning gaat verdwijnen.

Ook geldt, zeker bij de eerste Releases, dat het lichaam het vertrouwen moet krijgen dat het veilig de spierspanning los kan laten. Zodra op of rondom het gebied waar spierspanning aanwezig is opnieuw stress wordt uitgeoefend, zal het lichaam direct opnieuw als bescherming spieren aanspannen. Daarom is het extreem belangrijk om een goede zithouding na te streven, niet op de buik te slapen (gedraaide nek) en bij lang werken of zitten in dezelfde houding, regelmatig even te ontspannen of op te staan.

Ook sporten is, zeker in het begin, af te raden. De meeste sporten zorgen voor meer belasting voor het lichaam dan dat ze bijdragen aan ontspanning. Overleg dit met uw practitioner. Iedere practitioner zal u kunnen vertellen over clienten met identieke klachten, of met een identieke oorzaak van de Body Stress, die op een totaal verschillend tempo het proces van loslaten van Body Stress doormaken. Dit om te benadrukken dat ieder mens uniek is, en iedereen in een eigen tempo spierspanning los laat. Wees dus niet ontmoedigd als er wat meer tijd voor nodig is dan u hoopte, het is slechts een bevestiging van het feit dat u uniek bent!